Skip Navigation

Kies taal

ACHTERREMMEN FORD C-MAX

Download pdf

Achterremmen

REMBLOKKEN

remblokken: VERWIJDEREN

  • Zet de auto op de hefbrug.
  • Schakel het voertuig uit en verwijder de sleutel uit het contact.
  • Verwijder de achterwielen.
  • Zet de handrem los.
  • Verwijder de handremkabel (1) en verwijder de pal van de klauw (2).
  • Verwijder de beschermkapjes van de schroeven (3) en draai de borgschroeven van de remklauw los (4).
  • Verwijder het buitenste (5) en binnenste (6) remblok.

remblokken: VERVANGEN

  • Duw de remzuiger terug in de remklauw met behulp van remterugstelgereedschap.
  • Monteer het buitenste remblok aan de wielzijde (zonder het veertje).
  • Monteer het binnenste remblok aan de zuigerzijde (met het veertje).
  • Draai de borgschroeven van de remklauw op de steun vast tot een aanhaalkoppel van 35 Nm.
  • Stel de slag van de handrem af.
  • Ontlucht het hydraulische systeem (volgens de instructies in Hydraulisch circuit').

REMSCHIJVEN

remschijven: VERWIJDEREN

  • Zet de auto op de hefbrug.
  • Schakel het voertuig uit en verwijder de sleutel uit het contact.
  • Verwijder de achterwielen.
  • Zet de handrem los.
  • Verwijder de handremkabel en verwijder de pal van de klauw.
  • Verwijder de beschermkapjes van de schroeven en draai de borgschroeven van de remklauw los.
  • Verwijder het buitenste en het binnenste remblok.
  • Verwijder de slangkoppeling van de remklauw.
  • Draai de borgschroeven (7) los op de steun van de remklauw (8).
  • Verwijder de remschijf (9) van de naaf.

remschijven: VERVANGEN

  • Zorg ervoor dat de wielnaaf schoon en vrij van corrosie is en dat het oppervlak van de remschijf schoon en glad is
  • Plaats de remschijf op de naaf door hem over de pinnen te laten schuiven.
  • Duw de remzuiger terug in de remklauw met behulp van remterugstelgereedschap.
  • Monteer de steun van de remklauw.
  • Draai de borgschroeven aan op de steun van de remklauw tot een aanhaalkoppel van 70 Nm.
  • Monteer de remklauw op de steun en zorg ervoor dat u hem correct aanbrengt.
  • Monteer het buitenste remblok aan de wielzijde (zonder het veertje).
  • Monteer het binnenste remblok aan de zuigerzijde (met het veertje).
  • Draai de borgschroeven aan op de steun van de remklauw tot een aanhaalkoppel van 35 Nm.
  • Zet het flexibele verbindingsstuk op de remklauw vast tot een aanhaalkoppel van 15 Nm.
  • Stel de slag van de handrem af.
  • Ontlucht het hydraulische systeem (volgens de instructies in 'Hydraulisch circuit').
brake pads removal
brake disc removal

WAARSCHUWING: De remvloeistof wordt in het reservoir geduwd als de zuiger van de remklauw inschuift. Ondersteun de zuiger op het moment dat de remklauw intrekt. Zorg ervoor dat de contactvlakken van de remblokken schoon en vrij van verontreinigingen zijn.

VOORZORGSMAATREGELEN MONTAGE REMBLOKKEN

WAARSCHUWING: Het is noodzakelijk de remblokken met veer op de zuigerzijde te monteren om een correcte werking van de achterrem te waarborgen, zie de onderstaande afbeelding. Als de achterremblokken verkeerd gemonteerd worden, heeft dit ongelijkmatige slijtage, geluiden en slechtere prestaties tot gevolg. De reden is dat de anti-ratelveer door de constructie van de remklauw niet in de buitenste rand van de remklauwbrug past en dat het remblok daarom dus niet vlak op de remschijf kan zitten. De binnenste remblok ratelt daardoor wanneer de rem niet wordt gebruikt.

brake pads assembly precautions

OPERATIONELE VOORZORGSMAATREGELEN

Remvloeistof is hygroscopisch en dient regelmatig te worden vervangen. Gebruik geen vloeistof die niet voldoet aan de specificaties in de tabel. Zorg dat u niet per ongeluk remvloeistof morst op gespoten onderdelen, onderdelen van rubber of kunststof en mechanische onderdelen. Maak geen gebruik van remvloeistof in een verpakking die al lange tijd open is geweest.

HANDREM

WERKING ELEKTRONISCHE HANDREM

Sommige modellen kunnen voorzien zijn van het optionele elektronische handremsysteem. Het systeem bestaat uit een bedieningsschakelaar, een schakelaar aan het koppelings- en rempedaal, een noodontgrendeling en de actuator onder de ruimte voor het reservewiel. De enige gebruikersinterface is de schakelaar voor de elektronische handrem waarmee de handrem wordt geactiveerd.

De vergrendeling voor de elektronische handrem kan van het statische remtype of het dynamische remtype zijn:

bij statisch remmen en bij een snelheid onder 4 km/u of stilstand van het voertuig, wordt de sleutel kortstondig omhooggetrokken om de rem te vergrendelen;

bij dynamisch remmen en bij een snelheid boven 4 km/u wordt de sleutel omhooggetrokken om een geleidelijk remeffect te bewerkstelligen.

AFSTELLEN

WAARSCHUWING: Deze procedure geldt voor de mechanische handrem. Voor de elektronische handrem (EPB) moet u een diagnose-instrument gebruiken.

Opmerking: Zorg er, voordat u een nieuwe kabel afstelt of hermonteert, voor dat de handremhendel helemaal losgelaten is. Laat het systeem met de volgende vier stappen stabiliseren:

  • Stap 1: draai de stelmoer vast tot een aanhaalkoppel van 2 Nm.
  • Stap 2: trek de hendel van de handrem 12 inkepingen omhoog.
  • Stap 3: zet de handremhendel helemaal los naar beneden.
  • Stap 4: draai de stelmoer los tot u het einde van de schroefdraad bereikt heeft.
  • Verwijder de stofwerende kap van de handremhendel.
  • Ontkoppel de handrem.
  • Verzeker u ervan dat de handremkabel op correcte wijze getrokken is.

Opmerking: Overschrijd nooit het aanbevolen aanhaalmoment van 2 Nm. Laat de stelmoer nooit meer dan 23 slagen maken. Als deze aanwijzingen niet in acht worden genomen, kan de schroefdraad van de kabel beschadigd raken.

  • Verzeker u ervan dat de handrem helemaal losgelaten is en stel de handremkabel af volgens de volgende vier stappen:
  • Stap 1: breng aan beide zijden een 0,7 mm voelermaat aan tussen de handremhendel en het uitsteeksel van de remklauw.
  • Stap 2: draai de stelmoer aan met de hulp van een andere monteur tot u ziet dat een van de hendels van de handremklauwen begint te bewegen.
  • Stap 3: verwijder de voelermaat.
  • Stap 4: draai aan de achterwielen en controleer of de remmen weerstand bieden. Draai, als dit het geval is, de stelmoer van de handremkabel los tot u het einde van de schroefdraad bereikt heeft. Maak vervolgens de handremkabel schoon en voer de afstelprocedure opnieuw uit.
  • Monteer de stofwerende kap van de handremhendel.
Actuator

HYDRAULISCH CIRCUIT

ONTLUCHTEN

Waarschuwing: tijdens het ontluchten moet het reservoir altijd met schone en verse remvloeistof gevuld worden.

  • Sluit de slang aan op de ontluchtingsnippel.
  • Dompel het uiteinde van de slang onder in een opvangbak met een kleine hoeveelheid remvloeistof.
  • Plaats de onderkant van de opvangbak minstens 300 mm boven de ontluchtingsnippel.
  • Draai de ontluchtingsnippel een halve slag los.
  • Het beste punt om met het ontluchten van de remmen te beginnen, is het punt dat het verst verwijderd is van de hoofdremcilinder. Een drukontluchter wordt aanbevolen.
  • Vul het remvloeistofreservoir tot het Max.-streepje.
  • Blijf het rempedaal indrukken tot u ziet dat er schone en luchtvrije remvloeistof in de opvangbak gepompt wordt.
  • Draai de ontluchtingsnippel weer aan terwijl u het rempedaal helemaal ingedrukt houdt.
  • Rem met het rempedaal en controleer op lekkage.

Waarschuwing: zorg er voor dat u het dopje op de ontluchtingsnippel aanbrengt om corrosie te voorkomen.

  • Herhaal de procedure voor de overige remleidingen.
REMVLOEISTOF
Product DOT4
Onderhoudsintervallen Elke 2 jaar verversen en ontluchten
Peil controleren elke 20.000 km/1 maal per jaar
Visuele controle op lekkage en roest elke 20.000 km/1 maal per jaar

 

 

REMVLOEISTOF DOT4
FBX050 500 ml
FBX100 1 l
FBX500 5 l
FBX2000 20 l

 

 

FERODO ONDERDEELNRS.

 

Remblokken FDB1931

 

 

Remschijven Velgen van 15" en 16" Velgen van 17"
Serie-onderdeelnummer DDF1226 DDF1227
Diameter (mm) 265.0 280.0
Dikte (mm) 11.0 11.0
Min. dikte (mm) 9.0 9.0


Let op: Deze ATE klauw wordt gemonteerd op de Ford C-Max en op bepaalde versies van de:

  • Ford Focus II/Tourneo Connect/Transit Connect
  • Mazda 3/5
  • Volvo C30/S40/V50

 

 

Bijbehorende montagehandleidingen
Laden...