Skip Navigation

Kies taal

REMBLOKKEN PROBLEEMOPLOSSINGSKAART

VERVUILING

trouble-tracers-pads-padcontamination
KENMERKEN

Het remmateriaal is vervuild met olie, vet of remvloeistof

OORZAAK

Olie/vet gemorst tijdens onderhoud, of remvloeistof gelekt uit remklauw

EFFECT
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Afgenomen remvermogen
OPLOSSING
  • Oorzaak van vervuiling achterhalen en verhelpen
  • Remblokkenset vervangen

VERGLAZING

trouble-tracers-pads-glazing
KENMERKEN

De remvoering van het remblok is verglaasd

OORZAAK
  • Hoge, wisselende rembloktemperatuur gedurende korte perioden
  • Te hard remmen tijdens inloopperiode
EFFECT

Tijdelijke afname van remvermogen

OPLOSSING
  • Bij lichte verglazing is ingrijpen niet nodig
  • Bij zware verglazing moet de remblokset worden vervangen/li>
  • Controleer de conditie van de remschijf

ONGELIJKE SLIJTAGE – SLIJTRAND

trouble-tracers-pads-uneven-wear
KENMERKEN

Ongelijke slijtage op het remblokoppervlak

OORZAAK

Een onregelmatig afgesleten remschijf of “slijtrand” op de schijf veroorzaakt dit slijtagepatroon op het remblok

EFFECT
  • Piepen en trillen
  • Remblok te snel versleten
OPLOSSING

Remschijven en remblokken vervangen

BESCHADIGDE ANKERPLAAT

trouble-tracers-pads-blackplate
KENMERKEN

Beschadigde ankerplaat

OORZAAK

Onjuiste assemblage of te veel kracht gezet bij montage

EFFECT
  • Afname remvermogen
  • Remblok onregelmatig versleten
  • Bijgeluiden en trillingen
OPLOSSING

Remblokkenset vervangen

ONREGELMATIGE SLIJTAGE BINNEN SET

trouble-tracers-pads-uneven-wear-withinset
KENMERKEN

Een of meer remblokken binnen as-set excessief versleten

OORZAAK

Remklauw geleidepennen of zuiger blijven steken

EFFECT
  • Rem trekt naar één kant
  • Onregelmatige en te snelle slijtage remblokken
OPLOSSING
  • Alle remklauwschijven- en zuigers onderhouden
  • Remblokken vervangen en controleren of schijven zo nodig moeten worden vervangen

VERROESTE REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-rustypads
KENMERKEN

Roest tussen remvoering en ankerplaat

OORZAAK

Remblok dat in remklauwbeugel is blijven steken, verbuigt de remplaat bij remmen, waardoor de remvoering barst. Corrosie verergert dit effect en scheidt de remvoering van de ankerplaat

EFFECT
  • Bijgeluiden en slappe pedaalwerking
  • Als de remvoering los zit, werken de remmen niet
OPLOSSING
  • Remblokkenset vervangen
  • Remklauw reinigen en onderhouden om te zorgen dat het remblok bij installatie vrij in de remklauw beweegt

SCHUIN AFGESLETEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-taperedpads
KENMERKEN

Ongelijke slijtage of schuine remblokken

OORZAAK
  • Remklauw vervormd en remklauwschuiven blijven steken
  • Te grote speling in remklauw
EFFECT
  • Remblok te snel versleten en bijgeluiden bij remmen
  • Ongelijke remdruk
OPLOSSING

Remblokset vervangen en remklauw onderhouden

N.B.: Sommige wagens hebben remblokken die schuin zijn ontworpen. Lees de instructies voor het voertuig om te bepalen of sprake is van abnormale slijtage

ONJUISTE REMBLOKMONTAGE

trouble-tracers-pads-incorrectpadfitting
KENMERKEN

Beschadigde remblokken

OORZAAK
  • Deze “afwijkende” remblokken zijn binnen de set niet gelijk en moeten worden gemonteerd op de binnen of buitenkant van de remklauw
  • Bij onjuiste montage worden de remblokken beschadigd
EFFECT
  • Beschadigde remblokken
  • Afgenomen remvermogen
  • OPLOSSING

    Remblokkenset volgens instructies fabrikant (zie tekening) vervangen

ONGELIJKE SLIJTAGE − SCHIJF BESCHADIGD

trouble-tracers-pads-uneven-wear-discscoring
KENMERKEN

Onregelmatig slijtpatroon op het remblok

OORZAAK
  • Onvolledig contact tussen remblok en remschijf
  • Schijf beschadigd door stof of excessieve slijtage
  • Nieuwe remblokken aangebracht op versleten schijf kunnen dit ook veroorzaken
EFFECT
  • Piepen en trillen
  • Afname remvermogen
OPLOSSING

Remblokken en remschijven vervangen

DENATURATIE

trouble-tracers-pads-denaturing
KENMERKEN

Gedeeltelijk verkoolde of verbrande remvoering (wit uitgeslagen aan randen)

OORZAAK

Remblok langdurig blootgestaan aan excessieve hitte door internsief gebruik of slepen van remblok over de schijf

EFFECT
  • In eerste instantie afgenomen remvermogen
  • Excessieve vervorming van de remvoering en abnormale slijtage
  • Remvoering wordt broos, vertoont schilfers en barstjes
OPLOSSING
  • Oorzaak oververhitting remblok onderzoeken
  • Als beschadiging niet excessief is, blijven de remblokken bij normaal gebruik naar behoren werken
  • Bij ernstige beschadiging moet de remblokset worden vervangen

GEBARSTEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-crackedpads
KENMERKEN

Barstjes in het midden van het remblok

OORZAAK

De barstjes wijzen erop dat de remklauw blijft steken. De zuiger buigt de ankerplaat, waardoor deze ombuigt en de remvoering barst

EFFECT
  • Bijgeluiden bij remmen
  • Remblok onregelmatig versleten
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Oververhitting aan één kant van de wagen
OPLOSSING
  • Remklauw onderhouden en beurt geven
  • Remblokkenset vervangen

AFBROKKELING AAN RAND

trouble-tracers-pads-edgecrumbling
KENMERKEN

Onregelmatig slijtpatroon op het remblok

OORZAAK

Het remblok blijft steken in de remklauw waardoor het remblok contact blijft maken met de schijf en excessief wordt verhit

EFFECT

Verglazing van remblok, afgenomen remvermogen

OPLOSSING
  • Oorzaak van blijven steken remklauw onderzoeken
  • Remklauw onderhouden
  • Remblokkenset vervangen

VERSLETEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-wornoutpads
KENMERKEN

Remvoering volledig versleten

OORZAAK

Remblokken niet regelmatig gecontroleerd op slijtage of remmen niet goed onderhouden

EFFECT
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Beschadiging van de remschijf
  • Hoog piepgeluid en andere bijgeluiden
OPLOSSING
  • Schijf op beschadiging controleren
  • Remblokkenset vervangen, evenals de schijf, als deze beschadigd is

METAALAANSLAG

trouble-tracers-pads-crackedpads
KENMERKEN

Metaalaanslag (of vastgeroest metaal) op remvoering

OORZAAK

Kleine deeltjes van de remschijf brokkelen af bij normaal remmen. Deze deeltjes worden normaal gesproken door de intense hitte tot stof verbrand. Onder extreem natte omstandigheden koelen ze af, worden hard en blijven op het remblok zitten

EFFECT

In het algemeen heeft dit geen nadelige invloed op het remvermogen, maar in uitzonderlijke gevallen kan het leiden tot beschadiging van de remschijf of piepende remmen

OPLOSSING

Remschijven en remblokken vervangen (in extreme gevallen)

VERVUILING

trouble-tracers-pads-padcontamination
KENMERKEN

Het remmateriaal is vervuild met olie, vet of remvloeistof

OORZAAK

Olie/vet gemorst tijdens onderhoud, of remvloeistof gelekt uit remklauw

EFFECT
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Afgenomen remvermogen
OPLOSSING
  • Oorzaak van vervuiling achterhalen en verhelpen
  • Remblokkenset vervangen

VERGLAZING

trouble-tracers-pads-glazing
KENMERKEN

De remvoering van het remblok is verglaasd

OORZAAK
  • Hoge, wisselende rembloktemperatuur gedurende korte perioden
  • Te hard remmen tijdens inloopperiode
EFFECT

Tijdelijke afname van remvermogen

OPLOSSING
  • Bij lichte verglazing is ingrijpen niet nodig
  • Bij zware verglazing moet de remblokset worden vervangen/li>
  • Controleer de conditie van de remschijf

ONGELIJKE SLIJTAGE – SLIJTRAND

trouble-tracers-pads-uneven-wear
KENMERKEN

Ongelijke slijtage op het remblokoppervlak

OORZAAK

Een onregelmatig afgesleten remschijf of “slijtrand” op de schijf veroorzaakt dit slijtagepatroon op het remblok

EFFECT
  • Piepen en trillen
  • Remblok te snel versleten
OPLOSSING

Remschijven en remblokken vervangen

BESCHADIGDE ANKERPLAAT

trouble-tracers-pads-blackplate
KENMERKEN

Beschadigde ankerplaat

OORZAAK

Onjuiste assemblage of te veel kracht gezet bij montage

EFFECT
  • Afname remvermogen
  • Remblok onregelmatig versleten
  • Bijgeluiden en trillingen
OPLOSSING

Remblokkenset vervangen

ONREGELMATIGE SLIJTAGE BINNEN SET

trouble-tracers-pads-uneven-wear-withinset
KENMERKEN

Een of meer remblokken binnen as-set excessief versleten

OORZAAK

Remklauw geleidepennen of zuiger blijven steken

EFFECT
  • Rem trekt naar één kant
  • Onregelmatige en te snelle slijtage remblokken
OPLOSSING
  • Alle remklauwschijven- en zuigers onderhouden
  • Remblokken vervangen en controleren of schijven zo nodig moeten worden vervangen

VERROESTE REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-rustypads
KENMERKEN

Roest tussen remvoering en ankerplaat

OORZAAK

Remblok dat in remklauwbeugel is blijven steken, verbuigt de remplaat bij remmen, waardoor de remvoering barst. Corrosie verergert dit effect en scheidt de remvoering van de ankerplaat

EFFECT
  • Bijgeluiden en slappe pedaalwerking
  • Als de remvoering los zit, werken de remmen niet
OPLOSSING
  • Remblokkenset vervangen
  • Remklauw reinigen en onderhouden om te zorgen dat het remblok bij installatie vrij in de remklauw beweegt

SCHUIN AFGESLETEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-taperedpads
KENMERKEN

Ongelijke slijtage of schuine remblokken

OORZAAK
  • Remklauw vervormd en remklauwschuiven blijven steken
  • Te grote speling in remklauw
EFFECT
  • Remblok te snel versleten en bijgeluiden bij remmen
  • Ongelijke remdruk
OPLOSSING

Remblokset vervangen en remklauw onderhouden

N.B.: Sommige wagens hebben remblokken die schuin zijn ontworpen. Lees de instructies voor het voertuig om te bepalen of sprake is van abnormale slijtage

ONJUISTE REMBLOKMONTAGE

trouble-tracers-pads-incorrectpadfitting
KENMERKEN

Beschadigde remblokken

OORZAAK
  • Deze “afwijkende” remblokken zijn binnen de set niet gelijk en moeten worden gemonteerd op de binnen of buitenkant van de remklauw
  • Bij onjuiste montage worden de remblokken beschadigd
EFFECT
  • Beschadigde remblokken
  • Afgenomen remvermogen
  • OPLOSSING

    Remblokkenset volgens instructies fabrikant (zie tekening) vervangen

ONGELIJKE SLIJTAGE − SCHIJF BESCHADIGD

trouble-tracers-pads-uneven-wear-discscoring
KENMERKEN

Onregelmatig slijtpatroon op het remblok

OORZAAK
  • Onvolledig contact tussen remblok en remschijf
  • Schijf beschadigd door stof of excessieve slijtage
  • Nieuwe remblokken aangebracht op versleten schijf kunnen dit ook veroorzaken
EFFECT
  • Piepen en trillen
  • Afname remvermogen
OPLOSSING

Remblokken en remschijven vervangen

DENATURATIE

trouble-tracers-pads-denaturing
KENMERKEN

Gedeeltelijk verkoolde of verbrande remvoering (wit uitgeslagen aan randen)

OORZAAK

Remblok langdurig blootgestaan aan excessieve hitte door internsief gebruik of slepen van remblok over de schijf

EFFECT
  • In eerste instantie afgenomen remvermogen
  • Excessieve vervorming van de remvoering en abnormale slijtage
  • Remvoering wordt broos, vertoont schilfers en barstjes
OPLOSSING
  • Oorzaak oververhitting remblok onderzoeken
  • Als beschadiging niet excessief is, blijven de remblokken bij normaal gebruik naar behoren werken
  • Bij ernstige beschadiging moet de remblokset worden vervangen

GEBARSTEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-crackedpads
KENMERKEN

Barstjes in het midden van het remblok

OORZAAK

De barstjes wijzen erop dat de remklauw blijft steken. De zuiger buigt de ankerplaat, waardoor deze ombuigt en de remvoering barst

EFFECT
  • Bijgeluiden bij remmen
  • Remblok onregelmatig versleten
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Oververhitting aan één kant van de wagen
OPLOSSING
  • Remklauw onderhouden en beurt geven
  • Remblokkenset vervangen

AFBROKKELING AAN RAND

trouble-tracers-pads-edgecrumbling
KENMERKEN

Onregelmatig slijtpatroon op het remblok

OORZAAK

Het remblok blijft steken in de remklauw waardoor het remblok contact blijft maken met de schijf en excessief wordt verhit

EFFECT

Verglazing van remblok, afgenomen remvermogen

OPLOSSING
  • Oorzaak van blijven steken remklauw onderzoeken
  • Remklauw onderhouden
  • Remblokkenset vervangen

VERSLETEN REMBLOKKEN

trouble-tracers-pads-wornoutpads
KENMERKEN

Remvoering volledig versleten

OORZAAK

Remblokken niet regelmatig gecontroleerd op slijtage of remmen niet goed onderhouden

EFFECT
  • De wagen trekt tijdens het remmen naar één kant
  • Beschadiging van de remschijf
  • Hoog piepgeluid en andere bijgeluiden
OPLOSSING
  • Schijf op beschadiging controleren
  • Remblokkenset vervangen, evenals de schijf, als deze beschadigd is

METAALAANSLAG

trouble-tracers-pads-crackedpads
KENMERKEN

Metaalaanslag (of vastgeroest metaal) op remvoering

OORZAAK

Kleine deeltjes van de remschijf brokkelen af bij normaal remmen. Deze deeltjes worden normaal gesproken door de intense hitte tot stof verbrand. Onder extreem natte omstandigheden koelen ze af, worden hard en blijven op het remblok zitten

EFFECT

In het algemeen heeft dit geen nadelige invloed op het remvermogen, maar in uitzonderlijke gevallen kan het leiden tot beschadiging van de remschijf of piepende remmen

OPLOSSING

Remschijven en remblokken vervangen (in extreme gevallen)

Terug naar Alle symptomen