Skip Navigation

Kies taal

Montagehandleiding: directionele remblokken

Directionele remblokken zijn nog niet zo lang op de markt. De directionele remblokken, die door autofabrikanten werden ontwikkeld om remgeluiden, trillingen en stugheid (NVH) te beheersen en te verminderen, maken gebruik van een asymmetrisch ontwerp, zodat het remblok de remschijf onder een hoek raakt.

De hoek wordt tot stand gebracht met een afgeschuinde of halvemaanvormige uitsparing. Het resultaat van beide methoden is een geluidsarmer remsysteem, dat dezelfde hoge prestaties levert als een standaard remblok. Meer over richtinggebonden remmen leest u hier:

Download PDF

Ten eerste, wat is het verschil tussen afgeschuinde en halvemaanvormige uitsparingen in richtinggebonden remblokken?

Directionele remblokken met afschuining

Directionele remblokken met afschuining hebben op het wrijvingsoppervlak een afgeschuind overgangsoppervlak tussen twee scherpe randen. De afschuining voorkomt dat de voorrand van het remblok van de remschijf wordt getild, zorgt voor gelijkmatige slijtage van het remblok en vermindert het geluidsniveau. 

Monteer de directionele remblokken met afgeschuinde uitsparing aan de hand van de richtingpijlen op de remblokken. Als er geen pijlen aanwezig zijn en er slechts één afschuining is, monteert u het remblok dusdanig dat de afschuining de voorrand is, waar het remblok het eerst contact maakt met de remschijf. Wanneer het remblok aan beide randen een afschuining heeft, moet de afgeschuinde rand met het grotere oppervlak als voorste rand worden aangebracht op de plaats waar het remblok het eerst de remschijf raakt.

Directionele remblokken met halvemaanvormige uitsparing

Remblokken met halvemaanvormige uitsparingen snijden een halvemaanvorm uit van de reductieplaat op de achterplaat. Een remblokpakking is een dempende component die achteraan op het remblok bevestigd is. Hij vermindert en dempt trillingen in het remblok en fungeert als een thermische barrière, waardoor gelijkmatige temperaturen over het gehele blok worden gegarandeerd voor een meer consistente remwerking. Dankzij de uitsparing kan de zuiger het remblok onder een optimale hoek drukken, waardoor het geluidsniveau wordt verminderd en een gelijkmatige slijtage van het remblok wordt bewerkstelligd.

Monteer de directionele remblokken met halvemaanvormige uitsparingen aan de hand van de richtingpijlen op de remblokken. Als er geen pijlen aanwezig zijn, monteert u het remblok dusdanig dat de halvemaanvormige uitsparing op de voorrand van het remblok is, horizontaal aan de remschijf. Als het remblok in de tegenovergestelde richting is gemonteerd, zult u veel piepende geluiden van de remmen te horen krijgen.

HOE MONTEER IK DIRECTIONELE REMBLOKKEN?

 

Goed, nu u een probleem met de remmen hebt opgemerkt of ze wilt vernieuwen, is het tijd om de remblokken te vervangen. Maar weet u wat er nodig is en hoe u het moet doen?

1. Leg alles klaar wat er nodig is

Voordat u begint, zorgt u ervoor dat u alle benodigde gereedschappen, vervangingsonderdelen en materialen voor de klus bij de hand hebt.
Dit zal waarschijnlijk het volgende omvatten:

Gereedschap:

  • 4-in-1-schroevendraaier
  • Klembouten
  • Boormachine
  • Poetsdoeken
  • Dopsleutel-/ratelset
  • Draadborstel

Vervangende onderdelen:

  • Directionele remblokken
  • Remschijven
  • Antiratelklemmen

Materiaal:

  • 1/4"-vinylslang
  • Spuitbus remmenreiniger
  • Schroefdraadborging, blauw en rood
  • Glazen pot
  • Montagekabel
  • Anti-vastloopmiddel op nikkelbasis
  • Polijstsponzen
  • Synthetisch remvet voor hoge temperaturen
  • Roestverwijderaar, spray

2. Wiel verwijderen

Het is altijd een goed idee om steeds aan één kant tegelijk te werken. Dit biedt een duidelijke indicatie van de exacte positie van alle klemmen, veren en andere componenten.

Om te beginnen moeten de wielmoeren losgedraaid worden terwijl de autoband nog op de grond staat. Hef vervolgens één kant van de auto op met behulp van een kriksteun onder de motor als extra veiligheidsmaatregel. Verwijder het wiel.

3. Remklauw demonteren

Draai de bevestigingsbouten en de ontluchtingsschroef van de remklauw los. Plaats de ontluchtingsschroef van de remklauw lichtjes terug.

Til de remklauw van de remschijf en plaats hem bovenop de remklauwbeugel.

4. Zuiger terugtrekken

Verbind het ene uiteinde van de aftapleiding met de ontluchtingsschroef en plaats het andere uiteinde in een glazen pot. Open de ontluchter en druk de zuiger van de remklauw terug in de boring, zodat er vloeistof uit kan komen. Als dit klaar is, draai dan de ontluchter vast en maak de aftapleiding los. Bevestig de remklauw aan de schroefveer of veerpoot met behulp van montagedraad, zodat deze niet kan bungelen terwijl u aan de rem werkt.

Verwijder de remklauwbeugel, en kijk of de bevestigingsbouten van de remklauw met rode of blauwe draadborging zijn bedekt, omdat de schroefdraad weer met hetzelfde type behandeld moet worden bij terugplaatsing van de bouten.

5. Remschijf verwijderen

Verwijder de klemschroef van de remschijf. Dit is vaak een lastige klus. Breng daarom eerst roestverwijderaar aan en laat het middel minstens 15 minuten werken voordat u de schroef probeert te verwijderen. Wanneer de schroef is verwijderd, trekt u de remschijf van de naaf.

6. Reiniging is van groot belang

Onjuiste reinigings- of inbouwprocedures zijn de directe oorzaak van veelvoorkomende remklachten, zoals bijgeluiden en trillingen. Goed reinigen en monteren houdt in:

  • Alle roest van de remklauwbeugel verwijderen;
  • Remreiniger op de remklauwbouten spuiten en controleren op corrosie (vervangen indien gecorrodeerd);
  • Vervangen van anti-rammelklemmen en andere versleten remonderdelen;
  • Bouten smeren en nieuwe rubberen hoezen plaatsen;
  • Verwijderen van alle roest en vuil van de wielnaaf – met een polijstschijf op de boormachine, gaat dit gemakkelijker;
  • Reinigen van de nieuwe remschijven en spuiten met een remreiniger als preventieve maatregel. Wassen in heet zeepwater met een harde borstel en volledig laten drogen wordt aanbevolen.

7. Opnieuw monteren

Het is tijd om de rem weer in elkaar te zetten. Schuif de remschijf op de naaf en breng het schroefgat van de remschijf in lijn met het schroefdraadgat in de naaf. Draai de schroef vast (zie de gebruikershandleiding voor specificaties), breng het juiste draadborgingsmiddel aan op de schroeven van de remklauwbeugel en plaats de remklauwbeugel weer terug.

Breng een dun laagje remvet aan op de achterkant van de geluiddempende pakkingen en schuif ze op hun plaats (zie de informatie hierboven over remblokken met afgeschuinde en halvemaanvormige uitsparingen) en plaats de veren. Monteer de remklauw weer terug.

8. Laatste taken

Om de montage te voltooien, laat de auto zakken tot de band de grond net raakt. Stel de momentsleutel in op de helft van het voorgeschreven aanhaalkoppel (zie de gebruikershandleiding) en draai de wielmoeren kruiselings vast. Stel de momentsleutel in op het volledige aanhaalkoppel en draai de wielmoeren op dezelfde manier kruiselings vast. Laat de auto zakken en verwijder de krik.

Herhaal de procedure nu met de andere rem op dezelfde as. Het is aan te raden om de remblokken van de wielen op dezelfde as altijd tegelijkertijd te vervangen.

Een goede controle is eveneens belangrijk. Druk het rempedaal, met uitgeschakelde motor, meerdere malen in tot het pedaal stevig aanvoelt. Maak vervolgens een proefrit - met lage snelheid - om er zeker van te zijn dat de remblokken werken. Raadpleeg tot slot de gebruikershandleiding om na te gaan of er specifieke manieren zijn om nieuwe remblokken voor het automerk en model in te rijden.

Directionele remblokken van Ferodo

Voor meer informatie over het monteren van directionele remblokken, download de Ferodo-handleiding voor het monteren van directionele remblokken

 

De inhoud van dit artikel is uitsluitend bedoeld voor entertainment- en informatiedoeleinden en dient niet te worden gebruikt voor het inwinnen van advies bij een erkende technicus of monteur. Wij raden u aan om een gecertificeerde technicus of monteur te raadplegen als u specifieke vragen of twijfels hebt met betrekking tot een van de onderwerpen die in dit document aan de orde komen. In geen geval zijn wij aansprakelijk voor enig verlies of schade veroorzaakt door uw vertrouwen op eender welke inhoud.

Aanverwante testen
Laden...